Ik hou van Australië!

Een week voorbij zonder internet en telefoon. En ook al had ik het gemeld, wat waren er veel mensen bezorgd. In deze week heb ik de Whitsunday-eilanden, Magnetic-Island en de Great Barrier Reef bezocht. Echt fantastisch! En aangezien ik op die eilanden zat, kon ik mijn telefoon niet opwaarderen en had ik geen bereik, dus nu schrijf ik mijn blog vanuit Cairns.

De Whitsunday tour begon vanuit Airlie Beach. Anna en ik zijn met de New Horizon boot 2 nachten en 2 dagen richting de Whitsunday-eilanden gevaren. Het enige wat we bezochten op het eiland was de Whitehaven Beach. En dat is de moeite waard. Ik heb nog nooit zo’n mooi strand gezien. Het is echt de hemel, het paradijs, een droom of hoe je het ook wilt noemen. Prachtig. Een spierwit strand met knalblauw water. Heerlijk zwemmen, alleen wel in een stingray-suit. Stingrays hebben een lange staart en kunnen daar flink mee steken. Nu is het alleen niet echt het seizoen voor de stingrays en zwom al gauw iedereen in hun bikini. Een meisje had vette pech en de staart van de stingray ging over haar hele arm heen. Als een kwal bijt, krijg je van die kleine witte vlekjes en in het begin brand dat even. Dat meisje had haar hele arm onder de witte vlekken en het brandde flink.

De zonsondergang was prachtig te zien vanuit de boot. Het gevoel kan ik niet goed beschrijven, maar zelden zie je zulke mooie zonsondergangen. De zon gaat om 18:15 onder, dus moesten we elke morgen vroeg opstaan (6:00/6:30) om optimaal gebruik te maken van de dag. Nu staat heel Australië vroeg op en gaat iedereen hier ook veel eerder naar bed, dus daar waren we al wel aardig aan gewend. Het is niet zo dat als het hier hoogzomer is, de avonden ook langer duren. De zomertijd is er alleen in New South Wales en de andere staten doen daar niet aan.

In ieder geval, de zeiltocht was onwijs leuk, al hebben we maar twintig minuten gezeild en hadden ze steeds de motor aan. Het snorkelen was ook super mooi! Anna en ik zagen nog een trompet vis! Helaas heb ik geen onderwatercamera, maar Anna wel. Als zij weer thuis is, laat ze de foto’s op een CD zetten en dan krijg ik ze ook. Ik ben benieuwd!

Eenmaal teruggekomen in Airlie Beach vertrokken we de volgende morgen met de Greyhound bus naar Townsville. Die tocht duurde lang, want nog geen twee uur later was de bus kapot. Na een uur vertraging werden we overhandigd naar een kleinere bus. ’s Middags kwamen we in Townsville aan, ik met de bus en Anna met de trein. We namen de veerboot naar Magnetic Island en verbleven daar 3 nachten. Een vriend van de broer van Anna sloot zich bij ons aan. Hij is voor drie weken vakantie in Australië en wilde met ons meereizen vanuit Magnetic Island naar Cairns. Magnetic Island is een behoorlijk bewoonbaar eiland als je het vergelijkt met Fraser Island, maar wel met heel veel natuur. We hebben een mooie wandeling gemaakt: The Fords. We zagen zoveel koala’s! Een koala met een babykoala! Zo lief.

Ik lig hier goed.

Zie je dat baby-tje op de rug van moeder Koala?

Na drie dagen zijn we vanuit Magnetic Island weer naar Townsville gegaan en hebben Tobias (vriend van Anna) en ik de bus gepakt naar Cairns. En Anna ging weer met de trein. Van Townsville naar Cairns is het 349 km. Wij deden daar 5 uur over met de bus, maar Anna 7 uur met de trein. De trein… het is hier een heel gebeurtenis. Ik haalde Anna op en ze kwam uit de trein met alleen maar ouderen en de trein had veel ‘sleepytrain’ wagons. Dat was erg grappig om te zien. Gewoon, omdat zij er zeven uur over deed, er alleen maar bejaarden uitkwamen en er overal op bordjes ‘sleepytrain’ stond geschreven. Een Duitse man die geëmigreerd is naar Australië heeft Anna wel op Oesters getrakteerd. Zo maak je wat mee in de trein.

Zaterdag had ik een dagtrip met Passion Of Paradise naar het noordelijke gedeelte van The Great Barrier Reef. Dat was zo ontzettend gaaf. Ik moest mij om 7:30 melden bij de haven om vervolgens op een grote Catamaran te stappen. Er was veel wind en de zee was ruig, maar daardoor was het zo leuk! Na twee uur varen waren we bij de rif aangekomen! Ik had al gesnorkeld in The Great Barrier Reef bij de Whitsundays. Maar de rif loopt van Cairns tot aan Airlie Beach. En dit was toch wel heel anders. Er was nu geen eiland waar je even heen kon zwemmen. Ik had geen stingray pak aan, want het was het seizoen niet voor stingrays en ik had geen zin om er één te huren. Het water was behoorlijk warm, dus het was ook niet echt nodig om er een te huren voor tegen de kou. Het snorkelen was wel een beetje eng. Het was ongeveer twintig meter zwemmen van de boot naar de rif. Je ziet alleen zee, maar als je onder water kijkt, zie je de rif. En als je de rif rechts van je hebt, zie je links alleen maar een zwart gat. De diepte. Het is zo gaaf! Op de rif zie je koraal en talloze vissen. Ik heb vooral heel veel parrot fish gezien. Ofterwijl: de parkietvis. De naam zegt het al; erg kleurrijk. Het is een super ervaring om te zien dat je helemaal middenin de zee zwemt, en dat er dan gewoon een rif onder je ligt. De rif geeft een veilig gevoel, maar daarnaast.. dat zwarte gat.. doodeng! Helaas heb ik ook hiervan geen onderwaterfoto’s. Het enige wat ik jammer vond is dat ik geen Elvis fish heb gezien (google maar) en niet met een schildpad heb gezwommen. Ik vond het super dat ik geen haai ben tegengekomen, want ik zou niet weten hoe ik zou hebben gereageerd…

Even later kwamen we aan met de Catamaran op een klein zandeiland. Een heel klein zandeiland middenin de zee. Er was tien meter afgezet en alleen daar mocht je lopen. Dit eiland is namelijk niet van de mens. En dat vond ik iets heel moois. Wij hebben hier niets te vertellen, de vogels die zijn de baas. Als je ook maar één stap zette over de grens, kostte je dat 7000 dollar. Als je iets meenam van de rif idem dito. Alles ligt daar voor een reden, zei onze gids. Ik vond dat heel mooi. Wij mensen verpesten al genoeg, dus behandel dit gebied met respect. Zwem dus ook niet over het rif, maar zwem eromheen. Dit was omdat het water de hele tijd op en neer gaat, en als jij dan over een rif zwemt en het water zakt, lig je midden op het mooie koraal. Eén Koreaans meisje leek dit niet te begrijpen en stond midden op het koraal met haar flippers. Onze gids schreeuwde vanuit de boot, maar ze hoorde het niet. Ik zwom het meest dichtbij en schreeuwde in het Nederlands: “opzouten jij!!!” en dat hoorde ze en ze ging weg. Het maakte niet uit in welke taal je sprak, want klaarblijkelijk begreep ze toch niets, ze begreep alleen dat ik boos was.

Ik zwom weer rustig verder, het was zo mooi. Zo mooi… Opeens zag ik een soort rog onder mij zwemmen. Erg plat en met een lange sliert aan het eind en blauwe stippen. Ik had geen idee wat het was, maar het was prachtig. Ik zwom het achterna. Even later beschreef ik de vis en zeiden mijn mede-snorkelaars dat het een blue-spotted stingray was! De stingray waarom je normaal gesproken een stingray-suit aan moet hebben! Maar het was het seizoen er niet voor zeiden ze.. Ach, er is niets gebeurd. Maar ik heb er dus 1 gezien!

Nu ben ik Cairns en dit is mijn meest noordelijke punt! Ik heb een auto gehuurd voor morgen. Anna wordt morgen (15 oktober) 25 jaar en we gaan met 7 mensen de Atherton Tablelands verkennen! We hebben een taart besteld bij de bakker die ik samen met een meisje ga ophalen. Een redelijke versie van een Oostenrijkse Schwarzwälder Kirschtorte en de bakker zou er ‘Alles Gute zum 25 Geburtstag Anna!’ opzetten. Het was een Duitse bakker, dus dat moet goed komen! Linda, een Duits meisje, vond dat we die moesten kopen voor Anna. Dat wordt haar verjaardagscadeau van ons 6en. De groep die we in Fraser hebben ontmoet! Erg leuk om met zoveel mensen te zijn! Het zal een leuke verjaardag worden voor Anna! Ik zal snel weer schrijven over de Tablelands en Anna’s verjaardag!

Waarschijnlijk schrijf ik dan vanuit Adelaide! Ik zal as woensdag 17 oktober naar Adelaide vliegen. Dat is 3 uur vliegen! Ja, dit land is echt onwijs groot!

Tot snel!

7 thoughts on “Ik hou van Australië!

1. Wat een mooie verhalen Fie! En wat gaaf dat je overal gewoon durft te zwemmen, ik zou het af en toe echt doodeng vinden met zoveel water om me heen. Weet je al wat je in Adelaide gaat doen? Xx

• wat een mooie stranden! het is niet te geloven moet er ook maar eens naar toe ,alleen dat vliegen brrbbrbrbbrbrrbbrrr, en leuk om je verhalen weer te lezen ,oma en opa vonden het geweldig .
      En wat lief die koala je zou er zo een mee naar huis willen nemen.tot snel kus elcie,

2. Liefie, wat een prachtige foto’s en goeie verhalen. Volgens mij moeten wij toch ook echt een keer naar Australie, het ziet er allemaal zo mooi uit. Goed verhaal van die Crying dutchman. Hoop dat ie je blig niet leest. Dikke x

3. hoi fie, hoe is het leven nu een maand later …….je geniet volop zo te lezen en te zien ,wat een prachtig land en wat is het toch groot.
    en dat auto rijden ….lachen toch,… ik had het in schotland dat mijn hele hand kapot was omdat ik steeds tegen de deur aan tikte omdat ik mijn richtingaanwijzer aan wilde doen ,het is even wennen dat links rijden.je hebt leuke mensen ontmoet zo te zien en geniet er maar van. oh shit ik ben aan het koken en er brand wat aaaaaan tot snel kus elcie

• Hee Els! Het gaat heel goed! Ik zit nu bij een tante van een vriendin van mijn moeder! Het hele weekend in een suburb van Melbourne! Ik zal er snel een blog over schrijven!
      Leuk dat je steeds reageert! Ik zie dat steeds wel hoor!

Oeh laat maar niets aanbranden!! haha XX Dikke kus daar!